- Hem
- Kundtjänst
- Köpvillkor
Behöver du hjälp?
Köpvillkor
Köpvillkor
- Fraktavgiften är 49kr till utlämningsställe.
- Fri frakt på order över 799 kr, gäller ej hemleverans.
- Vid köp med Cellbes-Faktura tillkommer faktureringsavgift f.n. 19,-.
- Vid varje delbetalning med konto tillkommer aviseringsavgift f.n. 27,-
Villkorsdatum: 2019.06.26
1. Allmänt
1.1 Dessa allmänna villkor gäller när kund köper varor från Cellbes AB, 556540-2152 (nedan kallad Cellbes), om inte annat överenskommits skriftligt mellan respektive kund och Cellbes.
2. Beställning
2.1 Beställning av produkter sker via cellbes.se, telefon eller brevorder. Du behöver vara 18 år eller ha godkännande av målsman för beställning. Vi levererar endast till svensk adress.
2.2 De uppgifter, bland annat avseende pris och lagersaldo, du finner i vår katalog och på vår hemsida är inte bindande. Dessa uppgifter innebär endast ett erbjudande till dig att lämna ett anbud till oss. Ett bindande avtal finns först efter att du mottagit vår orderbekräftelse.
3. Orderbekräftelse
3.1 När du har skickat din beställning kommer du få ett meddelande där vi bekräftar att vi har mottagit din beställning. Därefter kommer vi att skicka en orderbekräftelse. Om du inte har fått någon orderbekräftelse under dagen, efter det att du har klickat på köpknappen, eller om orderbekräftelsen skulle vara felaktig, ber vi dig ta kontakt med kundtjänst.
3.2 Om vi har avböjt din beställning eller om vi inte har skickat dig någon orderbekräftelse har något avtal mellan oss inte kommit till stånd. Du är i så fall inte längre bunden av din beställning. Eventuella förskottsbetalningar som du har gjort genom direktbetalning eller kortbetalning vid beställningen kommer i så fall att betalas tillbaka till dig så snart som möjligt.
4. Produktinformation
4.1 Produktinformation lämnas alltid på svenska.
4.2 Vi strävar alltid efter att tillhandahålla så korrekt produktinformation som möjligt. Det förekommer dock att avvikelser i undantagsfall sker. Vi rekommenderar dig därför att vid leverans alltid kontrollera att varan stämmer överens med vad som avtalats. Se vidare om reklamation (punkt 12) och ångerrätt (punkt 10) nedan.
4.3 All bildinformation ska ses som illustrationer. Vi kan inte garantera att bilderna i samtliga fall återger varans exakta utseende. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du besöker vår hemsida. Varor kan i vissa fall variera i utseende. Om bilden på varan och den skriftliga informationen skulle skilja sig åt är det den skriftliga informationen som gäller. Cellbes förbehåller sig för eventuella fel i information eller specifikation på samtliga produkter i sortimentet.
5. Priser
5.1 Alla priser i vår katalog och på vår hemsida anges i svenska kronor och inkluderar moms. Fraktavgift tillkommer (f.n. 55 kr) på samtliga order. På order över 799 kr är det fri frakt, med undantag för hemleverans.
5.2 Vi avrundar samtliga belopp till närmaste hel krona i samband med betalning.
5.3 Vi utför löpande kontroller för att se till att vi lämnar korrekta priser. Innan beställningen blir bindande kan priserna därför när som helst ändras. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel, samt för slutförsäljning. Även om vi har skickat ett meddelande till dig där vi bekräftar din beställning är vi aldrig bundna av sådana felaktiga prissättningar som du insåg eller borde ha insett.
6. Betalning
6.1 Att handla hos oss är säkert och enkelt. Du har möjlighet att välja att betala genom Cellbes-Faktura och Cellbes-Konto. Beställer du via vår hemsida kan du även betala med Swish och betalkort (ej Electron- eller Maestrokort).
6.2 Villkoren för att betala med Cellbes-Faktura eller Cellbes-Konto framgår av våra kreditvillkor.
7. Erbjudanden
7.1 Om du har en rabattkod eller annat erbjudande gäller de endast enligt de villkor som finns angivna i samband med att rabatten eller erbjudandet presenteras. Alla giltiga rabattavdrag framgår tydligt i kassan innan du slutför din beställning. Om du beställer via telefon eller brev anger du din rabattkod i samband med din beställning. Om rabattavdragen som visas i kassan inte överensstämmer med de rabatter du anser dig ha rätt till ska du kontakta kundtjänst innan du slutför din beställning.
7.2 Koder kan ej kombineras med varandra och gäller ej på varor märkta ”kampanjpriser”, om inget annat anges.
8. Leverans
8.1 Leveransalternativ
8.1.1 Du väljer vid beställningstillfället vilket fraktsätt du önskar.
8.1.2 Post
8.1.2.1 När din order har packats och skickats kommer du via mail (förutsatt att vi har din mailadress) få information om sändningen, det kommer även för paketleveranser via Posten att finnas möjlighet att följa din sändning via postens ”track and trace” service.
8.1.2.2 Storleken på sändningen avgör om leveransen kan ske med Postens varubrevs tjänst (leverans till brevlådan), vid större/tyngre sändningar så levereras paketet med Postens pakettjänst till utlovat Postombud.
8.1.2.3 Skrymmande försändelser levereras med DHL.
8.1.3 Hemleverans
8.1.3.1 Hempaket lämnas ut till mottagaren eller till personligt ombud mot uppvisande av legitimation. Personligt ombud visar bådas legitimation. Varorna levereras mellan 08.00 - 21.00. Som mottagare kan du välja dag och tid för leveransen med ett leveranstidsfönster på 2-3 timmar. Tjänsten gäller för leveransadresser i Sverige. Avisering sker i första hand via sms men finns även tillgängligt per brev.
8.1.3.2 Får du en SMS-avi framgår vilka tider du kan välja för din leverans. Du väljer tiden direkt i SMS:et. På avin framgår även om det finns möjlighet för dig att själv hämta ut försändelsen på en utlämningsplats. Mer information kring hemleverans finner du på Postnords hemsida.
8.1.3.3 Får du istället en e-post- eller brevavi kontaktar du PostNord för att komma överens om leveranstid eller få besked om och var du själv kan hämta det. Kontaktuppgifter finns på avin.
8.2 Leveranstid
8.2.1 Leverans sker normalt 3-4 arbetsdagar efter beställning om produkterna finns i lager. Om din beställning behöver delas upp betalar du endast en fraktavgift. Varorna levereras till närmaste utlämningsställe där det ligger kvar i 7 dagar. Vid utlämning skall giltig legitimation uppvisas. Skadad försändelse eller saknade produkter ska anmälas på plats eller snarast efter att försändelsen mottogs.
8.2.2 Vi försöker alltid att leverera de varor som du har beställt vid utlovad tid, men ibland kan det bli fel. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid kommer vi så snart som att möjligt informera dig om anledningen till förseningen och upplysa dig om en ny leveranstidpunkt.
8.2.3 Om leveransen dröjer utan att vi självmant har lämnat dig information enligt ovan ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka orsaken till dröjsmålet.
8.2.4 Om ett eventuellt dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Meddela oss omgående vid försening om det är särskilt viktigt för dig att du erhåller varorna inom viss tid. Mer information rörande reklamationer finner du nedan.
8.3 Fraktkostnad
8.3.1 Om du handlar för mer än 799 kronor, efter dragna rabatter, bjuder vi på frakten. Fri frakt gäller dock inte för hemleverans. I annat fall framgår kostnaden i kassan och beror på vilket leveransalternativ du väljer.
8.4 Ej uthämtade paket
8.4.1 Om du inte har hämtat ut ditt paket inom 7 dagar (se punkt 8.2.1) och det återsänts till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift om 150 kronor.
8.4.2 Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Mer information om ångerrätten hittar du i punkt 10.
9. Ändring och avbeställning
9.1 Enligt konsumentköplagen har du rätt att avbeställa en vara fram tills det att du mottagit varan, men du är då skyldig att ersätta oss för våra kostnader och skälig förlust som vi drabbas av till följd av avbeställningen.
9.2 Om du ångrar dig har du även möjlighet att utnyttja ångerrätten, se utförliga villkor kring ångerrätten i punkt 10.
9.3 En slutförd beställning kan tyvärr inte ändras i efterhand, endast avbeställas, förutsatt att din beställning inte har skickats vidare för plock och pack.
10. Ångerrätt
10.1 Utnyttjande av ångerrätten
10.1.1 Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du har tagit emot varan, den s.k. ångerfristen. Vill du ångra ditt köp behöver du meddela oss detta inom ångerfristen. Meddelandet måste klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om och att du ångrar köpet. Om du vill kan du använda den blankett som konsumentverket har tagit fram. Ladda ner konsumentverkets ångerblankett här
10.1.2 Skicka gärna ditt meddelande till oss via e-post kundtjanst@cellbes.se Vi kommer skicka dig en bekräftelse på att vi mottagit meddelandet. Om du inte får någon sådan bekräftelse ber vi dig att kontakta kundtjänst. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa Allmänna köpvillkor.
10.1.3 Notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Se även vad som gäller vid ej uthämtade paket (punkt 8.4.1).
10.1.4 Sänd tillbaka varan senast inom 14 dagar ifrån det att du meddelat oss att du önskat nyttja din ångerrätt. Du kan även ångra ditt köp om en/flera varor blir restnoterade eller får ett nytt leveransbesked genom att kontakta vår kundtjänst.
10.2 Undantag från ångerrätten
10.2.1 Ångerrätten gäller inte för varor då varan var förseglad och du har brutit förseglingen, och varan därför inte längre lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.
10.3 Villkor för retur vid ångrat köp
10.3.1 Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du skickat ditt ångermeddelande till oss. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det att du skickar varan innan fristen gått ut. På retursedeln som medföljde leveransen finns en adresslapp (förbetald kundretur) som bör användas, i annat fall ange ditt namn, kundnr och ordernr, gärna tillsammans med returorsak.
10.3.2 Du får självklart titta på och undersöka en köpt vara. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion.
10.3.3 Varan som returneras ska vara komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m. ska återsändas till oss. Vi ber dig skicka tillbaka varan med eventuell originalkartong.
10.3.4 Vi accepterar endast att du vid paketerbjudanden eller liknande erbjudanden ångrar hela ditt köp. Har du köpt flera varor inom ramen för ett erbjudande måste du ångra köpet av samtliga dessa varor.
10.3.5 Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för denna värdeminskning.
10.3.6 Du får själv stå för kostnaden för returfrakten. För att minska dina kostnader erbjuder vi dig möjlighet att använda våra förmånliga returfraktsedlar. Använder du vår förbetalda retursedel debiteras returfrakten (f.n. 55 kr) i efterhand.
10.3.7 Om du vill ombesörja returfrakten själv ska varan skickas till följande adress:
Cellbes AB
Elektronikhöjden
175 17 Järfälla
10.4 Återbetalning vid ångrat köp
10.4.1 Om du ångrar hela ditt köp kommer vi att betala tillbaka allt det du har betalat till oss. Det innebär att vi förutom varuvärdet återbetalar exempelvis leverans- och fakturakostnad. Du står fortfarande för returfrakten.
10.4.2 Om du ångrar köp av en del av de varor du beställt återbetalas inte kostnader och avgifter som skulle utgått för den del av beställningen som du behållit, tex. fraktkostnad och eventuella fakturaavgifter.
10.4.3 Om du har använt våra returfraktsedlar för returfrakten kommer vi att göra avdrag för fraktkostnaden som för närvarande uppgår till 55 kr.
10.4.4 Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
10.4.5 Beroende på vilken betalningsmetod du använt kommer vi som huvudregel att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Är du postförskottskund sker återbetalning via SUS (Swedbanks utbetalningssystem). Om något av dessa alternativ inte är möjligt kommer vi kontakta dig för att diskutera hur återbetalning bör ske.
10.4.6 Har du ångrat hela eller delar av ditt köp och redan betalt din faktura? Klicka här för att logga in och fylla i dina uppgifter för att få en återbetalning.
11. Bytesrätt och retur
11.1 Du betalar endast en returavgift (f.n. 55 kr) när du vill byta eller returnera en/flera varor. Vi reserverar oss för ev. slutförsäljning. Retur och bytesrätt har du i 30 dagar från det att du har mottagit försändelsen.
11.2 Sänd tillbaka varan i oförändrat skick, gärna i originalförpackningen. Returnera samtliga delar, även om de skulle vara trasiga. Bifoga retursedeln och ange gärna returorsak. På retursedeln finns en adresslapp (förbetald kundretur) som bör användas, i annat fall ange ditt namn, kundnummer och ordernummer, gärna tillsammans med returorsak. Utnyttjas öppet köp eller bytesrätten debiteras returfrakten (f.n. 55 kr) i efterhand om du valt att använda Cellbes retursedel. Om en vara är felaktig eller felexpedierad står Cellbes för returfrakten. Du är själv ansvarig för din retur till oss. Vi rekommenderar därför att du lämnar in din retur hos ditt postombud och alltid sparar ditt returkollinummer som ska användas vid en ev. reklamation.
11.3 Returnerar du delar av din beställning återbetalas inte fraktavgift eller ev. postförskottsavgift då avgifterna är oberoende av antal varor som beställts.
12. Reklamation
12.1 Om en vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen kan du reklamera köpet. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i väsentliga fall, ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan också ha rätt att kräva skadestånd.
12.2 Om du anser att en vara är felaktig eller har levererats för sent måste du skicka ett meddelande till oss där du där du beskriver felet eller förseningen – ett reklamationsmeddelande. I meddelandet måste vi även få information för att kunna identifiera köpet, t.ex. ordernummer och beställnings- eller avtalsdatum. Skicka gärna reklamationsmeddelandet via e-post kundtjanst@cellbes.se. Våra fullständiga kontaktuppgifter finner du i slutet av dessa Allmänna köpvillkor.
12.3 Reklamationsmeddelandet ska skickas inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet alternativt fått de försenade varorna. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss.
12.4 Om du upptäcker en transportskada på din vara ber vi dig att meddela oss detta omgående för att vi ska ha möjlighet att kräva ersättning av transportören. Om du får ett paket som är skadat, ber vi dig att vägra att ta emot det eller öppna det direkt medan den som levererat paketet finns på plats så att ni gemensamt kan kontrollera varans skick. Om det är transportskada på ytteremballage ska detta reklameras hos transportören eller utlämningsstället. Begär gärna en bekräftelse på att paketet var skadat vid leverans.
12.5 Vid godkänd reklamation står vi kostnaden för returfrakten. Använd returfraktsedeln du fick tillsammans med varorna, har du inte kvar returfraktsedeln kan du kontakta kundtjänst för att få en ny.
12.6 Vår postadress finner du i slutet av dessa Allmänna köpvillkor. Om du vill ombesörja returfrakten själv ska varan skickas till följande adress:
Cellbes AB
Elektronikhöjden
175 17 Järfälla
12.7 Samtliga kostnader som du har haft i anledning av köpet och reklamationen återbetalas vid godkänd reklamation, t ex returfrakt och extra utgifter i samband med reklamationen. Vid reklamation av en del av den totala beställningen återbetalas dock inte kostnaden för utfrakt och eventuella fakturaavgifter som skulle utgått för den delen av del av beställningen som inte påverkas av felet.
12.8 Vid godkänd reklamation sker återbetalning inom 14 dagar efter att vi mottagit varan i retur. Återbetalning sker till det kort eller konto som användes vid betalning av ordern alternativt dras av på nästkommande faktura. Om betalning skett via postförskott kommer beloppet att betalas tillbaka via SUS (Swedbanks utbetalningsservice). Är du ansluten till SUS kommer pengarna att sättas in på ditt bankkonto, i annat fall får du ett utbetalningskort skickat till dig). Om återbetalning enligt ovanstående beskrivning inte är möjlig kommer vi att kontakta dig för att diskutera hur återbetalning bör ske.
13. Personuppgifter
13.1 Cellbes AB, med organisationsnummer 556540-2152 är ansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.
13.2 När du köper varor hos oss behöver vi behandla dina personuppgifter för att bl a kunna se till att vi kan leverera dina varor och ta emot din betalning. Som kund hos oss kan vi också använda dina personuppgifter för att skicka marknadsföring till dig om nyheter i vårt sortiment eller andra spännande erbjudanden, t ex via vårt nyhetsbrev, SMS-utskick eller postala utskick. Fullständig information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du gör dem gällande hittar du på vår hemsida under integritetspolicy.
14. Tvister och lagval
14.1 Svensk lag är tillämplig på dessa Allmänna köpvillkor.
14.2 Vi strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om en lösning för det fall någonting blivit fel.
14.3 Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi åtar oss att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer
Allmänna Reklamationsmänden
Box 174
101 23 Stockholm
www.arn.se
14.4 Du kan även använda EU-kommissionens onlineplattform, som du hittar på http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Tillsammans med ditt ärende skall du även lämna vår mailadress: claim@cellbes.com.
14.5 Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.
15. Kontakt
Cellbes AB 501 87 Borås
Besöksadress: Ryssnäsgatan 2, 504 64 Borås
Tel kundtjänst: 033-10 60 00
Epost: kundtjanst@cellbes.se
Öppettider:
Vardagar 8.00-20.00.
Lördag och Söndag 10.00-15.00.
Org.nr 556540-2152
Vi är certifierade Trygg E-handlare. Trygg E-handel skapar tydligare, enklare och enhetligare riktlinjer för vad som gäller vid e-handel. Om du inte är nöjd med vår hantering av ett köp, klagomål eller annat ärende kan du även vända dig till Trygg E-handel med dina synpunkter. Vill du veta mer om Trygg E-handel och de krav som ställs på oss med anledning av certifieringen, se www.tryggehandel.dhandel.se.